MenuMENU

zurück zu Main Labor

02.03.2020, Jamal Tuschick

Art need no longer be an account of past sensations. It can become the direct organization of more highly evolved sensations. It is a question of producing ourselves, not things that enslave us. - Eckart Britsch erinnert an ein wegweisendes Werk. Guy Debords "Die Gesellschaft des Spektakels" erschien erstmals 1967. Laut Wikipedia handelt es sich um "eine philosophisch an Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Karl Marx und Georg Lukács geschulte radikale Anklage der modernen westlichen und östlichen Industriegesellschaft, des Kapitalismus, der realsozialistischen Bürokratie, der Form der Ware und der modernen damit einhergehenden Regierungstechniken. Das Buch hatte großen Einfluss auf die französische Studentenbewegung des Pariser Mai 1968."

Avantgarde des Verschwindens

"Allein die wirkliche Negation der Kultur bewahrt deren Sinn. Sie kann nicht mehr kulturell sein. Beim Lesen dieses Buches muss man berücksichtigen, dass es wissentlich geschrieben wurde in der Absicht, der Gesellschaft des Spektakels zu schaden. Das Spektakel ist das Kapital in einem solchen Grad der Akkumulation, daß es zum Bild wird. In der Epoche ihrer Auflösung ist die Kunst […] eine Kunst der Veränderung und zugleich der reine Ausdruck der unmöglichen Veränderung. Je grandioser ihr Anspruch ist, um so mehr liegt ihre wahre Verwirklichung jenseits von ihr. […] Ihre Avantgarde ist ihr Verschwinden."

Alice Debord, Guy Debord et Françoise Sullivan, Summer 1972

Angesichts der Egalisierung des gesamten Planeten durch die Misere einer neuen Lebenswelt und eine durch und durch lügnerische Intelligenz, sind die Franzosen, die all dies ohne großen Widerstand (abgesehen von 1968) hingenommen haben, schlecht beraten, zu behaupten, daß die Einwanderer daran schuld seien, wenn sie sich in ihrem eigenen Land nicht mehr heimisch fühlen. Das Gefühl, keine Heimat zu haben, haben sie natürlich völlig zurecht.
Auf der Erdoberfläche werden immer noch Menschen leben, wenn Frankreich lange verschwunden sein wird. Die ethnische Mischung, die dann herrschen wird, kann man nicht voraussehen, ebensowenig wie ihre Kultur oder Sprache. Die zentrale und profund qualitative Frage ist jedoch diese: wird es diesen zukünftigen Völkern durch eine emanzipierte Praxis gelingen, die gegenwärtige Technik zu beherrschen, die das Simulacrum der Enteignung ist? Oder werden sie von ihr noch hierarchischer und sklavischer beherrscht werden, als es heute der Fall ist?
*
Personen, die über Revolution und Klassenkampf reden ohne explizit Bezug zum Leben zu nehmen, ohne zu verstehen, was subversiv an der Liebe ist, und was positiv ist an an der Ablehnung von Zwängen, haben eine Leiche in ihrem Mund.  Raoul Vaneigem, Revolution of Everyday Life

„The story of terrorism is written by the state and it is therefore highly instructive… compared with terrorism, everything else must be acceptable, or in any case more rational and democratic.“

„No longer is science asked to understand the world, or to improve any part of it. It is asked instead to immediately justify everything that happens…. spectacular domination has cut down the vast tree of scientific knowledge in order to make itself a truncheon.“

„We are going through a crucial historical crisis in which each year poses more acutely the global problem of rationally mastering the new productive forces and creating a new civilization. Yet the international working-class movement, on which depends the prerequisite overthrow of the economic infrastructure of exploitation, has registered only a few partial local successes. Capitalism has invented new forms of struggle (state intervention in the economy, expansion of the consumer sector, fascist governments) while camouflaging class oppositions through various reformist tactics and exploiting the degenerations of working-class leaderships. In this way it has succeeded in maintaining the old social relations in the great majority of the highly countries, but must develop conflicts posing the question of power everywhere.“
„Art need no longer be an account of past sensations. It can become the direct organization of more highly evolved sensations. It is a question of producing ourselves, not things that enslave us.“
 „The shattering of modern culture is the result, on the plane of ideological struggle, of the chaotic crisis of these antagonisms. The new desires that are taking shape are presented in distorted form: present-day resources could enable them to be fulfilled, but the anachronistic economic structure is incapable of developing these resources to such ends. Ruling-class ideology has meanwhile lost all coherence because of the depreciation of its successive conceptions of the world (a depreciation which leads the ruling class to historical indecision and uncertainty); because of the coexistence of a range of mutually contradictory reactionary ideologies (such as Christianity and social-democracy); and because of the mixing into contemporary Western culture of a number of only recently appreciated features of several foreign civilizations. The main goal of ruling-class ideology is therefore to maintain this confusion.“
„We must call attention, among the workers parties or the extremist tendencies within those parties, to the need to undertake an effective ideological action in order to combat the emotional influence of advanced capitalist methods of propaganda. On every occasion, by every hyper-political means, we must publicize desirable alternatives to the spectacle of the capitalist way of life, so as to destroy the bourgeois idea of happiness. At the same time, taking into account the existence, within the various ruling classes, of elements that have always tended (out of boredom and thirst for novelty) toward things that lead to the disappearance of their societies, we should incite the persons who control some of the vast resources that we lack to provide us with the means to carry out our experiments, out of the same motives of potential profit as they do with scientific research.“

Walter Olmo, Piero Simondo, Guy Debord, Pinot Gallizio and Constant in Alba, 1956

Newsletter bestellen
Textland auf Facebook
Karten bestellen